Publikationen

2024

Beitrag

  • Zechiel, F. (2024). Beyond Efficiency and Consistency – Achieving Sustainability through Service-enabled Sufficiency. In M. Bruhn & K. Hadwich (Hrsg.), Forum Dienstleistungsmanagement. Sustainable Service Management. Band 2: Strategien und Umsetzung der Nachhaltigkeit (1. Aufl., S. 369–397). Springer Gabler, Wiesbaden. doi.org/10.1007/978-3-658-45146-2_13

Graue Literatur

  • Gimpel, H., Gutheil, N., Mayer, V., Bandtel, M., Büttgen, M., Decker, S., Eymann, T., Feulner, S., Kaya, M. F., Kufner, M., Kühl, N., Lämmermann, L., Maedche, A., Ruiner, C., Schoop, M. & Urbach, N. (2024). (Generative) AI Competencies for Future-Proof Graduates. doi.org/10.5281/ZENODO.10680210

Kongressbeitrag

  • Tsaga, I. (2024, 1.-2. Oktober). Navigating the Future of Service: Insights on Human-AI Collaboration in the Frontline. Wissenschaftlichen Kommission Dienstleistungsmanagement im Verband der Hochschullehrer für Betriebswirtschaft e.V. Workshop Dienstleistungsmarketing 2024, Bochum.
  • Trautwein, Y., Weber, E., Coussement, K., Meire, M., Büttgen, M. (2024, 4.-6. September). Anticipated Bias in the Gig Economy: The Role of Freelancers' Race and Gender in Wage Expectations. Wissenschaftliche Kommission Personal im Verband der Hochschullehrer für Betriebswirtschaft e.V. Herbstworkshop 2024, Hannover.
  • Tsaga, I. (2024, 4.-6. September). AI as a Partner in Leadership? – Exploring a New Perspective on Shared Leadership in the Era of AI. Wissenschaftliche Kommission Personal im Verband der Hochschullehrer für Betriebswirtschaft e.V. Herbstworkshop 2024, Hannover.
  • Trautwein, Y., Zechiel, F., Coussement, K., Meire, M. & Büttgen, M. (2024, 05.-08.06). Opening the ‘Black Box’ of HRM Algorithmic Biases – How Companies' Hiring Practices Induce Discrimination on Freelancing Platforms. 13th SERVSIG Conference, Bordeaux, France.
  • Trautwein, Y., Zechiel, F., Coussement, K., Meire, M. & Büttgen, M. (2024, 29.02.-02.03.). Opening the ‘Black Box’ of HRM Algorithmic Biases – How Companies' Hiring Practices Induce Discrimination on Freelancing Platforms. Institut für Handel & Internationales Marketing. DLM-Workshop 2024, Saarbrücken, Germany.
  • Zechiel, F., Blaurock, M. & Büttgen, M. (2024, 29.02.-02.03.). Can Luxury Even Be Sustainable? An Analysis of Sustainability Initiatives of Luxury Service Brands. Institut für Handel & Internationales Marketing. DLM-Workshop 2024, Saarbrücken, Germany.
  • Zechiel, F., Blaurock, M., Weber, E. & Büttgen, M. & Coussement, K. (2024, 05.-08.06.). How Tech Companies Advance Sustainability Through Artificial Intelligence: Developing and Evaluating an AI x Sustainability Strategy Framework. 13th SERVSIG Conference, Bordeaux, France.

Zeitschriftenaufsatz (peer-reviewed)

  • Blaurock, M., Büttgen, M. & Schepers, J. (2024). Designing Collaborative Intelligence Systems for Employee-AI Service Co-Production. Journal of Service Research, Artikel 10946705241238751. Vorab-Onlinepublikation. doi.org/10.1177/10946705241238751
  • Mynarek, F. & Jahr, M. (2024). Effects of social distancing during COVID-19 on informal learning behaviours and work performance: the role of organisational remote working cultures. Human Resource Development International, 1–26. doi.org/10.1080/13678868.2024.2356503
  • Zechiel, F., Blaurock, M., Weber, E., Büttgen, M. & Coussement, K. (2024). How tech companies advance sustainability through artificial intelligence: Developing and evaluating an AI x Sustainability strategy framework. Industrial Marketing Management, 119, 75–89. doi.org/10.1016/j.indmarman.2024.03.010

 

2023

Beitrag

  • Kocheise, L. & Büttgen, M. (2023). “The more, the merrier?”– A Systematic Review of the Effects of Technology-Induced Employee Transparency on Frontline Service Employees. In M. Bruhn & K. Hadwich (Hrsg.), Forum Dienstleistungsmanagement. Gestaltung des Wandels im Dienstleistungsmanagement: Band 2: Kundenperspektive – Anbieterperspektive – Mitarbeiterperspektive (1. Aufl., S. 517–545). Springer Fachmedien Wiesbaden; Imprint Springer Gabler. doi.org/10.1007/978-3-658-41815-1_20
  • Trautwein, Y. (2023). Multiproject Work in Servitized Organizations – A Review and Framework of Stressors and Strains Emerging from Multiple Team Membership. In M. Bruhn & K. Hadwich (Hrsg.), Forum Dienstleistungsmanagement. Gestaltung des Wandels im Dienstleistungsmanagement: Band 2: Kundenperspektive – Anbieterperspektive – Mitarbeiterperspektive (1. Aufl., S. 547–572). Springer Fachmedien Wiesbaden; Imprint Springer Gabler. doi.org/10.1007/978-3-658-41815-1_21

Kongressbeitrag

  • Trautwein, Y. (2023, 21.-22. September). Coping with stress in multiteam settings. Wissenschaftlichen Kommission Personal 2023, Berlin, Germany.
  • Tsaga, I., Motzer, N., Kern, M. & Amorim, M. (2023). A mobility app for everyone? An empirical analysis of user types based on social lifestyles and personal characteristics. In AHFE International, Human Factors in Transportation. AHFE International. doi.org/10.54941/ahfe1003815
  • Zechiel, F. (2023, 30.06-01.07.). Towards the Sustainability Principle of Sufficiency through Services. 8th NEST conference 2023, Dresden, Germany.
  • Zechiel, F.; Blaurock, M.; Weber, E.; Büttgen, M. & Coussement, K. (2023, 07.09.-09.09.). Advancing Sustainability through Artificial Intelligence – A Strategic Framework. 8. Rostocker Dienstleistungstagung, Rostock, Germany.

Zeitschriftenaufsatz (peer-reviewed)

  • Abed, F., Walter, S. & Büttgen, M. (2023). Does It Pay Off? Brand Knowledge Dissemination and Its Effects on Corporate Brand Pride, Brand- and Service Behaviour of Frontline Personnel. International Business Research, 16(1), 13–25. doi.org/10.5539/ibr.v16n1p13
  • Becker, L., Ertz, E. & Büttgen, M. (2023). A relational perspective on supervisor‐initiated turnover: Implications for human resource management based on a multi‐method investigation of leader–member exchange relationships. Human Resource Management, 62(4), 547–564. doi.org/10.1002/hrm.22152
  • Büttgen, M., Hogreve, J., Zechiel, F., Bartsch, S., Lorz, T., Trischler, J., Westman Trischler, J., Kuusisto, J., Svensson, P., Keiningham, T., Aksoy, L., Porco, B., Hedley, T., Statuto, L. A. & Dortignacq, B. F. (2023). Sustainability in Service Research. SMR - Journal of Service Management Research, 7(3), 147–173. doi.org/10.5771/2511-8676-2023-3-147
  • Büttgen, M., Trautwein, Y., Kocheise, L. & Weber, E. (2023). Gestaltungsansätze für ein nachhaltiges Human Resource Management. PERSONALquarterly(03), 9–15.
  • Garbas, J., Blaurock, M., Büttgen, M. & Ates, Z. (2023). How can customers cope with cognitive demands of professional services? The role of employee coping support. Psychology & Marketing, Artikel mar.21788. Vorab-Onlinepublikation. doi.org/10.1002/mar.21788
  • Kaya, M.-F., Zirnig, C., Blaurock, M., Zechiel, F. & Schoop, M. (2023). An Integrative Model of AI Competencies for Business Students and Where to Acquire Them. Wirtschaftsinformatik 2023 Proceedings, 38, 240. aisel.aisnet.org/wi2023/38/
  • Lettner, N., Weber, E., Lanzl, J., Gilli, K. & Güttel, W. (2023). The double-edged sword pattern of leadership behaviors in digital transformation: Identifying positive and negative outcomes for leaders and employees using a group Delphi study. Die Unternehmung, 77(3), 248–270. doi.org/10.5771/0042-059X-2023-3-248
  • Zechiel, F. (2023). Beyond Efficiency and Consistency – Achieving Sustainability through Service-enabled Sufficiency. SMR - Journal of Service Management Research, 7(4), 199–212.

Zeitschriftenaufsatz

 

2022

Beitrag

  • Bartsch, S., Weber, E., Büttgen, M. & Huber, A. (2022). Digital Leadership in Zeiten von digitaler Transformation und Krise. In S. Roth & H. Corsten (Hrsg.), Handbuch Digitalisierung (S. 59–72). Franz Vahlen.

Kongressbeitrag

  • Blaurock, M., Dicenta, J., Büttgen, M., Mädche, A., Ruiner, C., Zirnig, C. (2022, 29.9.-01.10.). Bringing AI into the Auditorium – An Experimental Study on Collaborative Intelligence Systems in Higher Education. Workshop Dienstleistungsmarketing 2022, Ingolstadt, Germany.
  • Trautwein, Y. (2022, 29. September). How to cope with stress in knowledge-intensive multi-project settings. Herbstworkshop WK-Pers 2022, Berlin, Germany.
  • Weber, E. & Büttgen, M. (2022, 29.9.-01.10.). How leadership facilitates service employees’ informal learning in hybrid and remote work environments – A three-wave study in the higher education sector. Workshop Dienstleistungsmarketing 2022, Ingolstadt, Germany.

Zeitschriftenaufsatz (peer-reviewed)

  • Abed, F. & Büttgen, M. (2022). Should Corporation Care about Negative Brand Publicity? Understanding the Impact of Negative Brand Publicity on Employees' Corporate Brand Pride. Journal of Business Strategies, 39(1), 1–32. doi.org/10.54155/jbs.39.1.1-32
  • Becker, L., Coussement, K., Büttgen, M. & Weber, E. (2022). Leadership in innovation communities: The impact of transformational leadership language on member participation. Journal of Product Innovation Management, 39(3), 371–393. doi.org/10.1111/jpim.12588
  • Blaurock, M., Čaić, M., Okan, M. & Henkel, A. P. (2022). A transdisciplinary review and framework of consumer interactions with embodied social robots: Design, delegate, deploy. International Journal of Consumer Studies, Artikel ijcs.12808. Vorab-Onlinepublikation. doi.org/10.1111/ijcs.12808
  • Blaurock, M., Čaić, M., Okan, M. & Henkel, A. P. (2022). Robotic role theory: an integrative review of human–robot service interaction to advance role theory in the age of social robots. Journal of Service Management, 33(6), 27–49. doi.org/10.1108/JOSM-09-2021-0345
  • Egeler, P., Abed, F. & Büttgen, M. (2022). Corporate Brand Experience as a New Construct and Its Effects on Employees’ Corporate Brand Pride and Brand-Supporting Behaviours. International Journal of Business and Management, 17(3), 39. doi.org/10.5539/ijbm.v17n3p39
  • Ertz, E., Becker, L., Büttgen, M. & Izogo, E. E. (2022). An imitation game – supervisors’ influence on customer sweethearting. Journal of Services Marketing, 36(3), 432–444. doi.org/10.1108/JSM-08-2020-0369
  • Haager, S., Büttgen, M., Ates, Z. & Schumann, J. H. (2022). Customer Participation Stress In Service Encounters: Developing A Customer Participation Demands–Resources Model. SMR - Journal of Service Management Research, 6(2), 118–131. doi.org/10.5771/2511-8676-2022-2-118
  • Höflinger, V. & Büttgen, M. (2022). No Benefits for Paradox Personalities? Narcissism and Humility in New Work Careers. management revue, 33(4), 429–451. doi.org/10.5771/0935-9915-2022-4-429
  • Jahr, M. & Mynarek, F. (2022). Integrating Informal Learning into Deployment Planning and Project Scheduling. Journal of Business Strategies, 39(1), 33–59. doi.org/10.54155/jbs.39.1.33-59
  • Kocheise, L. & Büttgen, M. (2022). “The more, the merrier?” – A Systematic Review of the Effects of Technology-Induced Employee Transparency on Frontline Service Employees. SMR - Journal of Service Management Research, 6(4), 232–244. doi.org/10.5771/2511-8676-2022-4-232
  • Krehl, E.-H. & Büttgen, M. (2022). Uncovering the complexities of remote leadership and the usage of digital tools during the COVID-19 pandemic: A qualitative diary study. German Journal of Human Resource Management: Zeitschrift für Personalforschung, 36(3), 325–352. doi.org/10.1177/23970022221083697
  • Mynarek, F. & Steiner, K. S. (2022). Book Review: Resilient: How to Grow an Unshakable Core of Calm, Strength, and Happiness. Academy of Management Learning & Education, Artikel amle.2022.0043. Vorab-Onlinepublikation. doi.org/10.5465/amle.2022.0043
  • Weber, E., Büttgen, M. & Bartsch, S. (2022). How to take employees on the digital transformation journey: An experimental study on complementary leadership behaviors in managing organizational change. Journal of Business Research, 143, 225–238. doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.01.036
  • Weber, E., Krehl, E.H. & Büttgen, M. (2022). The Digital Transformation Leadership Framework: Conceptual and Empirical Insights into Leadership Roles in Technology‐Driven Business Environments. Journal of Leadership Studies, 16(1), 6–22. doi.org/10.1002/jls.21810


2021

Zeitschriftenaufsatz (peer-reviewed)

  • Bartsch, S., Weber, E., Büttgen, M. & Huber, A. (2021). Leadership matters in crisis-induced digital transformation: how to lead service employees effectively during the COVID-19 pandemic. Journal of Service Management, 32(1), 71–85. doi.org/10.1108/JOSM-05-2020-0160
  • Büttgen, M., Dicenta, J., Spohrer, K., Venkatesh, V., Raman, R., Hoehle, H., Keyser, A. de, Verbeeck, C., Zwienenberg, T. J., Jørgensen, K. P., Beck, R., Rikken, O., Janssen, M., Kwee, Z. & Schär, F. (2021). Blockchain in Service Management and Service Research - Developing a Research Agenda and Managerial Implications. Journal of Service Management Research, 5(2), 71–102. doi.org/10.15358/2511-8676-2021-2-71
  • Lehr, A., Büttgen, M. & Bartsch, S. (2021). Don’t Jump on the Bandwagon: Negative Effects of Sharewashing. Schmalenbach Journal of Business Research, 73(1), 75–123. doi.org/10.1007/s41471-021-00109-5
  • Mynarek, F., Steckel, J., Grandpierre, A. & Häring, K. (2021). Das Zusammenspiel individuellen und organisationalen Lernens – Ein Review der neueren Literatur. Zeitschrift für Arbeitswissenschaft, 1–17. doi.org/10.1007/s41449-021-00281-8
  • Selzer, V. L., Schumann, J. H [Jan H.], Büttgen, M., Ates, Z., Komor, M. & Volz, J. (2021). Effective coping strategies for stressed frontline employees in service occupations: outcomes and drivers. The Service Industries Journal, 41(5-6), 382–399. doi.org/10.1080/02642069.2018.154861

Zeitschriftenaufsatz

 

2020

Beitrag

  • Blaurock, M. (2020). Service Encounter 1.0 Theories revisited – Development of an Evaluation Scheme to assess their explanatory Relevance in the Service Encounter 2.0 Environment. In M. Bruhn & K. Hadwich (Hrsg.), Automatisierung und Personalisierung von Dienstleistungen: Konzepte – Kundeninteraktionen – Geschäftsmodelle (S. 199–225). Springer Gabler, Wiesbaden. doi.org/10.1007/978-3-658-30166-8_8
  • Büttgen, M., Haager, S. & Preuninger, D. (2020). Das Management negativer Kundenemotionen im Rahmen der Dienstleistungserstellung. In S. Roth, C. Horbel & B. Popp (Hrsg.), Perspektiven des Dienstleistungsmanagements: Aus Sicht von Forschung und Praxis (1. Aufl., S. 175–194). Springer Fachmedien Wiesbaden. doi.org/10.1007/978-3-658-28672-9_10
  • Krehl, E. H. (2020). How technology is changing employees' roles in the service encounter: A skill-based analysis. In M. Bruhn & K. Hadwich (Hrsg.), Automatisierung und Personalisierung von Dienstleistungen. Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, 2020.

Kongressbeitrag

  • Blaurock, M. & Büttgen, M. (2020). Collaborative Intelligence – Employee Need Fulfillment in an AI-based Internal Service Encounter. Accepted at the 16th International Research Conference in Service Management, La Londe les Maures, France.
  • Blaurock, M., Čaić, M., Okan, M. & Henkel, A. P. (2020). Synthesizing the state-of-the-art of human-robot interaction for designing the organIzational frontline of the future. Accepted at the 16th International Research Conference in Service Management, La Londe les Maures, France.

Zeitschriftenaufsatz (peer-reviewed)

  • Ertz, E., Frey Cordes, R. V. & Buettgen, M. (2020). Does ambushing pay off? Comparing the effectiveness of event sponsorship, team sponsorship, and ambush marketing. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 21(1), 191–204. doi.org/10.1108/IJSMS-03-2018-0021
  • Frey-Cordes, R., Eilert, M. & Büttgen, M. (2020). Eye for an eye? Frontline service employee reactions to customer incivility. Journal of Services Marketing, 34(7), 939–953. doi.org/10.1108/JSM-07-2019-0270
  • Hahn, R., Ostertag, F., Lehr, A., Büttgen, M. & Benoit, S. (2020). “I like it, but I don't use it”: Impact of carsharing business models on usage intentions in the sharing economy. Business Strategy and the Environment, 29(3), 1404–1418. doi.org/10.1002/bse.2441
  • Henkel, A. P., Čaić, M., Blaurock, M. & Okan, M. (2020). Robotic transformative service research: deploying social robots for consumer well-being during COVID-19 and beyond. Journal of Service Management, 31(6), 1131–1148. doi.org/10.1108/JOSM-05-2020-0145
  • Höflinger, V., Mai, C., Büttgen, M. & Eckhardt, A. (2020). Der Generalfaktor der Persönlichkeit und die Dunkle Triade. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie A&O(64), 234–248. doi.org/10.1026/0932-4089/a000328
  • Lattrich, K. K. & Büttgen, M. (2020). Project leaders’ control resources and role overload as predictors of project success: developing the job demands–resources model. Business Research(13), 767–788. doi.org/10.1007/s40685-020-00115-z
  • Lehr, A., Büttgen, M., Benoit, S. & Merfeld, K. (2020). Spillover effects from unintended trials on attitude and behavior: Promoting new products through access‐based services. Psychology & Marketing, 37(5), 705–723. doi.org/10.1002/mar.21335

Zeitschriftenaufsatz

  • Benkenstein, M. & Büttgen, M. (2020). No-DEAL Warum auch kleinere Verlage am DEAL-Projekt beteiligt werden sollten. Forschung & Lehre: Karriere-Praxis, 6/20, 508–509.


2019

Beitrag

  • Becker, L. (2019). High-quality LMX and contingent turnover: a multi-method investigation of joint turnover. In Academy of Management (Vorsitz), AOM 2019: Understanding the Inclusive Organization, Boston, MA, USA.
  • Becker, L. (2019). How Leadership Co-Creation Generates a Trickle-Down Effect on Employees’ Resource Integration Behavior in Service Ecosystems – A Theoretical Framework. In M. Bruhn & K. Hadwich (Hrsg.), Forum Dienstleistungsmanagement. Kooperative Dienstleistungen: Spannungsfelder zwischen Service Cooperation und Service Coopetition (S. 229–253). Springer Gabler. doi.org/10.1007/978-3-658-26389-8_11
  • Becker, L., Ertz, E. & Buettgen, M. (2019). High-quality LMX and contingent turnover: A multi-method investigation of joint turnover. In Academy of Management Proceedings (Bd. 2019). doi.org/10.5465/AMBPP.2019.13781abstract
  • Blaurock, M. & Büttgen, M. (2019). Artificial Intelligence in Services – Determants of an Ideal Human-Techology Mix in Service Encounters. In 2019 Frontiers in Service, Singapore.
  • Weber, E., Krehl, E.-H., Büttgen, M. & Schweikert, K. (2019). The Digital Leadership Framework: Insights into New Leaderhip Roles Facing Digital Transformation. In Academy of Management (Vorsitz), AOM 2019: Understanding the Inclusive Organization, Boston, MA, USA. journals.aom.org/doi/10.5465/AMBPP.2019.13650abstract

Kongressbeitrag

  • Blaurock, M. & Büttgen, M. (2019, 18. Juli). Artificial Intelligence in Services – Determinants of an Ideal Human-Techology Mix in Service Encounters. Frontiers in Service 2019 Conference, Singapore.
  • Becker, L., Ertz, E. & Büttgen, M. (2019, 26. Juni). High-quality LMX and contingent turnover: A multi-method investigation of joint turnover. European Academy of Management (EURAM). EURAM 2019 Conference, Lisbon, Portugal.
  • Weber, E., Krehl, E.-H., Büttgen, M. & Schweikert, K. (2019, 26. Juni). The Digital Leadership Framework: Insights into New Leaderhip Roles Facing Digital Transformation. European Academy of Management (EURAM). EURAM 2019 Conference, Lisboa, Portugal.
  • Becker, L. (9-13 August, 2019). High-quality LMX and contingent turnover: a multi-method investigation of joint turnover. AOM (Hg.) 2019 – Academy of Management annual meeting, Boston, Massachusetts, USA.
    Blaurock, M. (2019). Service Encounter Theories Revisited - an Evaluation of their Explanatory Value within the Service Encounter 2.0 Environment. Accepted and presented at the Artificial Intelligence and Robotics in Service Interactions (AIRSI) Conference, Saragossa, Spain.

Zeitschriftenaufsatz (peer-reviewed)

  • Becker, L. (2019). How leadership co-creation generates a trickle-down effect on employees’ resource integration behavior in service ecosystems: A theoretical framework. Journal of Service Management Research, 24–36. doi.org/10.15358/2511-8676-2019-1-24
  • Hüttel, B. A., Ates, Z., Schumann, J. H [Jan Hendrik], Büttgen, M., Haager, S., Komor, M. & Volz, J. (2019). The influence of customer characteristics on frontline employees’ customer need knowledge. Journal of Services Marketing, 33(2), 220–232. doi.org/10.1108/JSM-11-2017-0367


2018

Beitrag

  • Haager, S., Garbas, J., Büttgen, M., Schumann, J. H [Jan H.] & Ates, Z. (2018). Reducing Customer Participation Stress in Financial Services. In B. J. Babin (Hrsg.), Opportunities for services in a challenging world: Servsig proceedings : 10th Servsig 2018, June 14 - June 16, 2018, Paris. AMA Servsig.
  • Lara-Quintanilla, M., Ates, Z., Duque, L. C., Schumann, J. H [Jan H.] & Büttgen, M. (2018). Does Dr. Google Help? Patients’ Online Health Information Search. In B. J. Babin (Hrsg.), Opportunities for services in a challenging world: Servsig proceedings : 10th Servsig 2018, June 14 - June 16, 2018, Paris (S. 126–130). AMA Servsig. https://www.ieseg.fr/wp-content/uploads/2018/02/SERVSIG-2018-Proceedings.pdf
  • Weber, E. & Büttgen, M. (2018). Eine empirische Untersuchung zur Persönlichkeitsbeurteilung der DAX 30 Vorstandsvorsitzenden mittels automatisierter Sprachanalyse. In K. P. Stulle (Hrsg.), Psychologische Diagnostik Durch Sprachanalyse: Validierung der PRECIRE®-Technologie Für Die Personalarbeit (S. 281–336). Gabler. doi.org/10.1007/978-3-658-18771-2_5

Kongressbeitrag

  • Blaurock, M. (2018, 25. Oktober). Artificial Intelligence in Services – how to determine an optimal human-technology mix. Workshop Dienstleistungsmarketing, Bayreuth.
  • Weber, E., Krehl, E. H. & Büttgen, M. (2018, 12. September). Digital Leadership Style - Insights into a New Leadership Style Facing Digital Trasformation. Wissenschaftliche Kommission Personal im Verband der Hochschullehrer für Betriebswirtschaft e.V. Herbstworkshop der Wissenschaftlichen Kommission Personal, München.
  • Haager, S., Garbas, J., Büttgen, M., Schumann, J. H [Jan H.] & Ates, Z. (2018, 14. Juni). Reducing Customer Participation Stress in Financial Services. Accepted at 10th SERVSIG Conference, Paris, France.
  • Lara-Quintanilla, M., Ates, Z., Duque, L. C., Schumann, J. H [Jan H.] & Büttgen, M. (2018, 14. Juni). Does Dr. Google Help? Patients’ Online Health Information Search. Accepted at 10th SERVSIG Conference, Paris, France, June.
  • Lara-Quintanilla, M., Ates, Z., Duque, L. C., Schumann, J. H [Jan H.] & Büttgen, M. (2018, 10. Juni). Does Dr. Google Help? Patients’ Online Health Information Search. Accepted at the 15th International Research Conference in Service Management, La Londe les Maures, France.
  • Lehr, A., & Büttgen, M. (May 29 to 2018, 1. Juni). Don’t Jump the Bandwagon – The Negative Effects of Sharewashing. Accepted at 47th EMAC Annual Conference, Glasgow, UK.
  • Haager, S., Garbas, J., Büttgen, M., Schumann, J., & Ates, Z. (June 14 to 16, 2018). Reducing Customer Participation Stress in Financial Services. 10th SERVSIG Conference, Paris, France.
  • Lara-Quintanilla, M., Ates, Z., Duque, L. C., Schumann, J. H., & Büttgen, M. (June 14 to 16, 2018). Does Dr. Google Help? Patients’ Online Health Information Search. 10th SERVSIG Conference, Paris, France.
  • Lara-Quintanilla, M., Ates, Z., Duque, L. C., Schumann, J. H., & Büttgen, M. (June 10 to 13, 2018). Does Dr. Google Help? Patients’ Online Health Information Search. International Research Conference in Service Management, La Londe les Maures, France.
  • Weber, E., Krehl, E.-H., &, Büttgen, M. (September 12 to 14, 2018). Digital Leadership Style - Insights into a New Leadership Style Facing Digital Trasformation. VHB. Herbstworkshop 2018 der Wissenschaftlichen Kommission Personal des VHB, München.

Zeitschriftenaufsatz (peer-reviewed)

  • Matzner, M., Büttgen, M., Demirkan, H., Spohrer, J., Alter, S., Fritzsche, A., Ng, I. C. L., Jonas, J. M., Martinez, V., Möslein, K. M. & Neely, A. (2018). Digital Transformation in Service Management. Journal of Service Management Research, 2(2), 3–21. doi.org/10.15358/2511-8676-2018-2-3
  • Pluut, H., Büttgen, M. & Ullrich, J. (2018). Spousal influence on employees’ career paths in dual ladder systems: a dyadic model. European Journal of Work and Organizational Psychology, 1–16. doi.org/10.1080/1359432X.2018.1531849
  • Selzer, V. L., Schumann, J. H [Jan H.], Büttgen, M., Ates, Z., Komor, M. & Volz, J. (2018). Effective coping strategies for stressed frontline employees in service occupations: outcomes and drivers. The Service Industries Journal, 1–18. doi.org/10.1080/02642069.2018.1548613
  • Selzer, V. L., Schumann, J. H [Jan H.], Büttgen, M., Ates, Z., Volz, J. & Komor, M. (2018). How to Manage Person-Role Conflicts: Differential Effects of Transformational Leadership Dimensions and the Moderating Role of Individual Cultural Orientation. Journal of Service Management Research, 2(2), 36–49. doi.org/10.15358/2511-8676-2018-2-36
    Zeitschriftenaufsatz (peer-reviewed)
  • Mai, C. & Büttgen, M. (2018). Führen Frauen anders als Männer? high potential – Das Fachmagazin für High Potentials und Digital Talents, 2, 6–8.


2017

Beitrag

  • Büttgen, M. (2017). Kundenbindung durch Kundenintegration. In M. Bruhn & C. Homburg (Hrsg.), Handbuch Kundenbindungsmanagement: Strategien und Instrumente für ein erfolgreiches CRM (S. 145–168). Springer Gabler.
  • Büttgen, M. & Oesterle, L. (2017). Mitarbeiterführung im Dienstleistungsmanagement. In H. Corsten & S. Roth (Hrsg.), Handbuch Dienstleistungsmanagement (S. 945–964). Verlag Franz Vahlen.
  • Ertz, E., Oesterle, L. & Büttgen, M. (2017). Is it an imitation game? Supervisors' Influence on Service Employees' Customer Sweethearting,. In Academy of Management (Vorsitz), 77th Annual Meeting of the Academy of Management (AOM), Atlanta,Georgia, USA
  • Ertz, E. (2017). Wie du mir so ich ihm? : Der Einfluss der Führungskraft auf das Customer-Sweethearting-Verhalten ihrer Mitarbeiter. In Beiträge zur Dienstleistungsforschung 2016 Workshop Dienstleistungsmarketing (19. : 2016 : Stuttgart-Hohenheim) (S. 115–138) [2017].
  • Weber, E. (2017). Förderung einer positiven Kunden-Mitarbeiter-Interaktion mittels intelligenter Sprachanalysetechnologien. In M. Bruhn & K. Hadwich (Hrsg.), Dienstleistungen 4.0 (S. 211–239). Springer Gabler. doi.org/10.1007/978-3-658-17552-8_9

Buch (Sammelwerk)

  • Büttgen, M. (Hrsg.). (2017). Fokus Dienstleistungsmarketing. Beiträge zur Dienstleistungsforschung 2016 (1. Aufl.). Springer Fachmedien Wiesbaden.

Kongressbeitrag

  • Oesterle, L., Ertz, E. & Büttgen, M. (2017). Ties that bind : the risk of (too) good relationships between service workers and their supervisors. Universität Rostock, Institut für Marketing und Dienstleistungsforschung, Institut für Betriebswirtschaftslehre. Workshop Dienstleistungsmarketing 2017, Rostock.
  • Lara-Quintanilla, M., Ates, Z., Duque, L. C., Schumann, J. H [Jan H.] & Büttgen, M. (2017, 12. Juni). Online Health Information Search (OHIS): Patients’ Motivations, Information Search Behavior and Outcomes. SERVSIG. The 17th international Research Symposium on Service Excellence in Management (QUIS17), Porto, Portugal.
  • Lara-Quintanilla, M., Ates, Z., Duque, L. C., Schumann, J. H [Jan H.] & Büttgen, M. (2017, 22. Juni). Online Health Information Search (OHIS): Patients' Motivations, Information Search Behavior and Outcomes. Accepted at 2017 Frontiers in Service Conference, New York City, USA.
  • Lehr, A., Büttgen, M. & Benoit, S. (2017, 22. Juni). From Access-Based Services to Ownership. Accepted at 2017 Frontiers in Service Conference, New York City, USA.
  • Selzer, V. L., Schumann, J. H [Jan H.], Büttgen, M., Ates, Z., Komor, M. & Volz, J. (2017, 22. Juni). Effective Coping Strategies for Stressed Frontline Employees in Service Occupations – Outcomes and Drivers. Accepted at 2017 Frontiers in Service Conference, New York City, USA.
  • Treger, S., Büttgen, M., Schumann, J. H [Jan H.] & Ates, Z. (2017, 12. Juni). Outfighting the Dark Side of Customer Participation: Coping Support for Stressed Customers. SERVSIG. The 17th international Research Symposium on Service Excellence in Management (QUIS17), Porto, Portugal.
  • Treger, S./Büttgen, M./Schumann, J. H./Ates Z. (June 22 to 25, 2017). Service Employees as Coping Support for Stressed Customers: Reducing Customer Participation Stress. Frontiers in Service Conference 2017, New York City, USA.
  • Weber, E. (2017). Emotion in customer service chat interactions : the influence of employee and customer individual differences on emotion cycles. Universität Rostock, Institut für Marketing und Dienstleistungsforschung, Institut für Betriebswirtschaftslehre. Workshop Dienstleistungsmarketing 2017, Rostock.

Zeitschriftenaufsatz (peer-reviewed)

  • Benkenstein, M., Bruhn, M., Büttgen, M., Hipp, C., Matzner, M. & Nerdinger, F. W. (2017). Topics for Service Management Research - A European Perspective. Journal of Service Management Research, 1(1), 4–21. doi.org/10.15358/2511-8676-2017-1-4
  • Mai, C., Büttgen, M. & Schwarzinger, D. (2017). „Think-Manager-Consider-Female“: Eine Analyse stereotypischer Ansichten über weibliche Führungskräfte und die empirische Überprüfung ihrer realen Persönlichkeit anhand der Big Five und Dunklen Triade. Schmalenbachs Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung, 69(2), 119–152. doi.org/10.1007/s41471-016-0022-9
  • Steinert, M., Koof, C., Büttgen, M. & Konz, S. (2017). Regelverstoß als Vertriebskatalysator. Sales Management Review(5).
  • Steinert, M., Koof, C., Büttgen, M. & Konz, S. (2017). Regelverstoß als Vertriebskatalysator. H & V Wirtschaftsmagazin für Handelsvermittlung und Vertrieb, 69(12), 36–40.

 

2016

Beitrag

  • Büttgen, M. (2016). Persönlichkeit von Top-Führungskräften: Reif für den digitalen Wandel? In Führung und Digitalisierung (33-39).
  • Koof, C. F., Hepp, M., Büttgen, M. & Hadwich, K. (2016). Rolle der Kundenintegration im Servicetransformationsprozess. In M. Bruhn & K. Hadwich (Hrsg.), Servicetransformation: Entwicklung vom Produktanbieter zum Dienstleistungsunternehmen (S. 451–480). Springer Gabler.

Kongressbeitrag

  • Ertz, E., Oesterle, L. & Büttgen, M. (2016, 17. Juni). The Imitation Game - Supervisors' Influence on Service Sweethearting. SERVSIG. Accepted at SERVSIG Conference 2016, Maastricht, The Netherlands.
  • Treger, S., Büttgen, M., Schumann, J. H [Jan H.] & Ates, Z. (2016, 17. Juni). Shedding Light on the Dark Side of Customer Participation: Investigating Customer Participation Stress. SERVSIG. Accepted at SERVSIG Conference 2016, Maastricht, The Netherlands.
  • Ertz, E., Oesterle, L. & Büttgen, M. (2016, 24. Mai). The Service Conspiracy Uncovered - Supervisors' Influence on their Employees' Service Sweethearting Behavior. Accepted at EMAC 2016 conference, Oslo, Norway.
  • Selzer, V. L., Schumann, J. H [Jan H.], Büttgen, M., Ates, Z. & Komor, M. (2016, 24. Mai). How service managers can shape frontline employees’ organizational values to reduce person-role conflicts, Marketing in the age of data. Accepted at EMAC 2016 conference, Oslo, Norway.
  • Treger, S., Büttgen, M., Schumann, J. H [Jan H.] & Ates, Z. (2016, 24. Mai). Shedding Light on the Dark Side of Customer Participation: Investigating Customer Participation Stress. Accepted at EMAC 2016 conference, Oslo, Norway.
  • Pluut, H., Büttgen, M. & Ullrich, J. (2016, 4. Mai). The Dual Career Ladder System in Germany: Testing a Model of Spousal Influence on Employees' Career Paths. Accepted at EURAM 2016 conference, Paris, France.

Zeitschriftenaufsatz (peer-reviewed)

  • App, S. & Büttgen, M. (2016). Lasting footprints of the employer brand: can sustainable HRM lead to brand commitment? Employee Relations, 38(5), 703–723. doi.org/10.1108/ER-06-2015-0122
  • Bassemir, E., Koof, C. & Büttgen, M. (2016). Ich fahre wie ich will: Eine experimentelle Untersuchung zur Selbstbestimmung und Motivation von Kunden im Carsharing-Bereich = I drive as I want ; an experimental study concerning self-determination and motivation of customers in the carsharing context. Schmalenbachs Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung: ZfbF, 68(2), 193–227.
  • Büttgen, M. & Mai, C. (2016). Starke dunkle Triade. Erfüllen weibliche Führungskräfte die Anforderungen von Spitzenpositionen? Forschung & Lehre: Karriere-Praxis, 23(4), 326–327.
  • Merk, J. & Büttgen, M. (2016). Perceptions of sustainable organizational support: mediating the effects of health supporting work environments on employer attractiveness. Managementforschung, 26(1), 97–119. doi.org/10.1365/s41113-016-0002-3
  • Preuninger, D. & Büttgen, M. (2016). Der mitarbeiterseitige Umgang mit negativen Kundenemotionen in Beratungs- und Verkaufsprozessen. Marketing ZFP, 38(1), 22–28. doi.org/10.15358/0344-1369-2016-1-22
  • Preuninger, D. & Büttgen, M. (2016). Kundenzufriedenheit trotz negativer Emotionen. Sales Management Review (5), 32–41.


2015

Beitrag

  • Frey, R. V., Ertz, E. & Büttgen, M. (2015). Examining the Effectiveness of Sponsorship and Ambush Marketing. In American Marketing Association (Vorsitz), AMA Winter Marketing Educators' Conference 2015: Marketing in a Global, Digital and Connected World. Held 13-15 February 2015, San Antonio, Texas, USA., San Antonio, Texas, USA. https://www.proceedings.com/26426.html
  • Kirsch, C. & Büttgen, M. (2015). Besonderheiten und Determinanten der interaktiven Wertschöpfung im Coaching. In M. Bruhn & K. Hadwich (Hrsg.), Interaktive Wertschöpfung durch Dienstleistungen: strategische Ausrichtung von Kundeninteraktionen, Geschäftsmodellen und sozialen Netzwerken (S. 675–699). Springer Gabler.
  • Ullrich, J., Pluut, H. & Büttgen, M. (2015). An examination of the impact of partner characteristics on employees’ mobility. In Academy of Management (Vorsitz), Academy of Management 2015 Annual Meeting, Vancouver, Canada. journals.aom.org/toc/amproc/2015/1

Kongressbeitrag

  • Ates, Z., Duque, L. C., Schumann, J. H [Jan H.], Büttgen, M., Lara-Quintanilla, M. & Delcourt, C. (2015, 26. Mai). Understanding patients’ participation in health care services, Collaboration in research. KU Leuven & Vlerick Business School. Accepted at EMAC 2015 conference, Leuven, Belgium.

Zeitschriftenaufsatz (peer-reviewed)

  • Fabricius, G. & Büttgen, M. (2015). Project managers’ overconfidence: how is risk reflected in anticipated project success? Business Research, 8(2), 239–263. doi.org/10.1007/s40685-015-0022-3
  • Kissel, P. & Büttgen, M. (2015). Using social media to communicate employer brand identity: The impact on corporate image and employer attractiveness. The journal of brand management : an international journal, 22(9), 755–777.
  • Mai, C., Frey, R. V., Büttgen, M. & Hülsbeck, M. (2015). Persönlichkeitsprototyp der DAX 30 Vorstandsvorsitzenden: Eine empirische Analyse mittels Attribution anhand des NEO-Fünf-Faktoren-Inventars. Schmalenbachs Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung: ZfbF, 67(1), 4–34.
  • Ullrich, J., Pluut, H. & Büttgen, M. (2015). Gender differences in the family-relatedness of relocation decisions. Journal of vocational behavior, 90 (2015), 1–12.


2014

Beitrag

  • Frey, R. V., Büttgen, M. & Pietsch, S. (2014). Can Training Help Retain Professional Services Employees? An Empirical Analysis. In Academy of Management (Vorsitz), Academy of Management 2014 Annual Meeting, Philadelphia, USA.
  • Koof, C., Büttgen, M. & Sapienza, G. (2014). Empirische Evidenz der Determinanten des Value in Use bei Professional Service Firms. In M. Bruhn & K. Hadwich (Hrsg.), Service Value als Werttreiber: Konzepte, Messung und Steuerung (S. 427–456). Springer Gabler.

Kongressbeitrag

  • Frey, R. V., Büttgen, M., Finke, B. & Pietsch, S. (2014, 13. Juni). Retaining through training? AMA SERVSIG 2014 Conference, Thessaloniki, Greece.
  • Koof, C. & Büttgen, M. (2014, 13. Juni). What Drives Customer Value? Evidence from Professional Services. AMA SERVSIG 2014 Conference, Thessaloniki, Greece.
  • Frey, R. V. & Büttgen, M. (2014, 3. Juni). Sponsorship and Ambush Marketing Effectiveness: A Field-experimental Analysis of Print and Online Advertisements. University of Valencia, Valencia, Spain. Accepted at EMAC 2014 conference, Valencia, Spain.

Zeitschriftenaufsatz (peer-reviewed)

  • Christiaans, L. & Büttgen, M. (2014). The Impact of National and Individual Characteristics on Students’ Employer Choice. International Journal of Business and Social Science, 5(8), Artikel 6. ijbssnet.com/journal/index/2679
  • Schafmeister, S. K., Ullrich, J. & Büttgen, M. (2014). Gründe für die Unterrepräsentanz von Professorinnen in Deutschland: Welchen Beitrag können Universitäten zur Veränderung leisten? Die Betriebswirtschaft: DBW, 74(6), 391–414.


2013

Beitrag

  • Büttgen, M. (2013). Kundenbindung durch Kundenintegration. In M. Bruhn & C. Homburg (Hrsg.), Handbuch Kundenbindungsmanagement: Strategien und Instrumente für ein erfolgreiches CRM (S. 155–179). Springer Gabler.
  • Büttgen, M. & Kissel, P. (2013). Der Einsatz von Social Media als Instrument des Employer Branding. In R. Stock-Homburg (Hrsg.), Handbuch strategisches Personalmanagement (S. 107–124). Springer Gabler.
  • Koof, C. & Büttgen, M. (2013). Der Einfluss von Anreiz- und Zielvereinbarungssystemen auf das Kundenberaterverhalten im Bankwesen. In S. Roth (Hrsg.), Aktuelle Beiträge zur Dienstleistungsforschung: [im März 2012 fand an der Technischen Universität Kaiserslautern der 16. Workshop Dienstleistungsmarketing statt, der vom Lehrstuhl für Marketing ausgerichtet wurde] (S. 49–84). Springer Gabler.
  • Merk, J., Egeler, P. & Büttgen, M. (2013). Employer Branding in sozialen Netzwerken: Eine empirische Analyse der Karriereseiten des Dienstleistungsanbieters Facebook. In M. Bruhn & K. Hadwich (Hrsg.), Dienstleistungsmanagement und Social Media: Potenziale, Strategien und Instrumente (S. 129–151). Springer Gabler.
  • Volz, J., Büttgen, M., Ates, Z. & Schumann, J. H [Jan Hendrik]. (2013). Der Einfluss von Rollenstress auf die Arbeitsleistung von Kundenkontaktmitarbeitern: Ein personenspezifisches Phänomen. In G. Schmitz (Hrsg.), Theorie und Praxis des Dienstleistungsmarketing: aktuelle Konzepte und Entwicklungen (S. 167–187). Springer Gabler.

Kongressbeitrag

  • Frey, R. V., Pietsch, S. & Büttgen, M. (2013, 4. Juli). Retaining talents for knowledge-intensive services: The critical role of training and development. 2013 Frontiers in Service Conference, Taipei, Taiwan.
  • Mai, C., Frey, R. V. & Büttgen, M. (2013, 4. Juli). Personality traits of Chief Executive Officers in Service Firms. 2013 Frontiers in Service Conference, Taipei, Taiwan.
  • Mai, C., Frey, R. V. & Büttgen, M. (2013, 10. Juni). Differences in Personality of Chief Executive Officers in Service and Manufacturing Firms. SERVSIG. The 13th international Research Symposium on Service Excellence in Management (QUIS13), Karlstad, Sweden.

Zeitschriftenaufsatz (peer-reviewed)

  • Fabricius, G. & Büttgen, M. (2013). The Influence of Knowledge on Overconfidence: Consequences for Management and Project Planning. International Journal of Business and Management, 8(11), p1. doi.org/10.5539/ijbm.v8n11p1
  • Koof, C., Spudic, J. & Büttgen, M. (2013). Personalentwicklung: Der Weg aus dem Chaos. die bank(5), 45–47.

 

2012

Beitrag

  • Koof, C., Büttgen, M. & Volz, J. (2012). Compensation Schemes and Sales Orientation. An Experimental Study. In J. Mickelsson (Hrsg.), Innovative service perspectives: Proceedings from the AMA SERVSIG International Service Research Conference, Helsinki, Finland, June 7-9 2012 (S. 15). Hanken School of Economics.

Zeitschriftenaufsatz (peer-reviewed)

  • App, S., Büttgen, M. & Pröpster, S. (2012). Erhöht ein betriebliches Gesundheitsmanagement die Arbeitgeberattraktivität? Personal Quarterly, 64(3), 16–22. www.jstor.org/stable/24391558
  • App, S., Merk, J. & Buettgen, M. (2012). Employer Branding: Sustainable HRM as a Competitive Advantage in the Market for High-Quality Employees. management revue. Socio-economic Studies, 23(3), 262–278. doi.org/10.1688/1861-9908_mrev_2012_03_App
  • Büttgen, M., Schumann, J. H [Jan Hendrik] & Ates, Z. (2012). Service locus of control and customer coproduction: The role of prior service experience and organizational socialization. Journal of service research: JSR, 15(2), 166–181.
  • Frey, R. V., Steckstor, D. & Büttgen, M. (2012). Everybody's Darling? Anforderungen der Stakeholder an den idealen Marketeer. Marketing review St. Gallen: die neue Thexis-Marketingfachzeitschrift für Theorie und Praxis, 29(6), 22–26.
  • Steinberg, L. & Büttgen, M. (2012). Der Einfluss nationaler Spezifika auf die internationale Employer-Brand-Positionierung. Personal Quarterly, 64(3), 23–27. www.jstor.org/stable/24391559

 

2011

Beitrag

  • Büttgen, M. & Volz, J. (2011). Rollenkonflikte von Kundenberatern und deren Auswirkungen auf die Produktivität im Finanzdienstleistungsbereich. In M. Bruhn & K. Hadwich (Hrsg.), Dienstleistungsproduktivität (S. 317–348). Gabler.

Zeitschriftenaufsatz (peer-reviewed)

  • Ates, Z. & Büttgen, M. (2011). Corporate social responsibility in the public service sector: Towards a sustainability balanced scorecard for local public enterprises. ZögU - Zeitschrift für öffentliche und gemeinwirtschaftliche Unternehmen, 34(3), 346–360.
  • Büttgen, M. (2011). Ruth Stock-Homburg/Birgitta Wolff (Hrsg.): Handbuch „Strategisches Personalmanagement“. Zeitschrift für Betriebswirtschaft, 81(10), 1173–1175. doi.org/10.1007/s11573-011-0491-6

 

2010

Beitrag

  • Büttgen, M. (2010). Kundenbindung durch Kundenintegration. In M. Bruhn & C. Homburg (Hrsg.), Handbuch Kundenbindungsmanagement (S. 165–188). Gabler.


2009

Beitrag

  • Büttgen, M. (2009). Beteiligung von Konsumenten an der Dienstleistungserstellung: Last oder Lust? — Eine motivations- und dissonanztheoretische Analyse. In M. Bruhn & B. Stauss (Hrsg.), Wissenschaft & Praxis. Kundenintegration: Forum Dienstleistungsmanagement (1. Aufl., S. 63–89). Gabler Verlag / GWV Fachverlage GmbH Wiesbaden. doi.org/10.1007/978-3-8349-9407-3_3
  • Büttgen, M. (2009). Kundenintegration in Innovationsprozesse unter Einsatz von Web 2.0-Anwendungen. In K. Gelbrich & R. Souren (Hrsg.), Kundenintegration und Kundenbindung: wie Unternehmen von ihren Kunden profitieren (S. 55–66). Gabler.
  • Büttgen, M. (2009). Kundensozialisation zur Förderung eines verantwortungsvollen und sachgerechten Integrationsverhaltens im medialen Dienstleistungskontext. In Kundenintegration: Forum Dienstleistungsmanagement (S. 235–261). Gabler.
  • Büttgen, M. (2009). Kundensozialisation zur Förderung eines verantwortungsvollen und sachgerechten Integrationsverhaltens im medialen Dienstleistungskontext. In M. Bruhn & B. Stauss (Hrsg.), Wissenschaft & Praxis.
  • Büttgen, M., Grimm, K. & Haberkorn, S. (2009). Web 2.0: grundlegende Technologien und Anwendungsforme. In M. Büttgen (Hrsg.), Schriftenreihe Information systems & services: Bd. 7. Web 2.0-Anwendungen zur Informationsgewinnung von Unternehmen: Nutzungsmöglichkeiten für Marktforschung, Innovationsmanagement und CRM (S. 9–53). Logos.
  • Eggensperger, N., Haberkorn, S. & Büttgen, M. (2009). Die Web 2.0-Nutzer: Typologisierung, Motivation und Verhalten. In M. Büttgen (Hrsg.), Schriftenreihe Information systems & services: Bd. 7. Web 2.0-Anwendungen zur Informationsgewinnung von Unternehmen: Nutzungsmöglichkeiten für Marktforschung, Innovationsmanagement und CRM (S. 55–104). Logos.
  • Grimm, K. & Büttgen, M. (2009). Einsatzpotenziale von Web 2.0-Anwendungen zur Kundenintegration in Innovationsprozes. In M. Büttgen (Hrsg.), Schriftenreihe Information systems & services: Bd. 7. Web 2.0-Anwendungen zur Informationsgewinnung von Unternehmen: Nutzungsmöglichkeiten für Marktforschung, Innovationsmanagement und CRM (S. 105–265). Logos.
  • Haberkorn, S. & Büttgen, M. (2009). Online-Marktforschung unter Einsatz von Web 2.0: Potenziale und Grenze. In M. Büttgen (Hrsg.), Schriftenreihe Information systems & services: Bd. 7. Web 2.0-Anwendungen zur Informationsgewinnung von Unternehmen: Nutzungsmöglichkeiten für Marktforschung, Innovationsmanagement und CRM (S. 327–482). Logos.
  • Hecht, M. & Büttgen, M. (2009). Web 2.0-Anwendungen im Rahmen des CRM. In M. Büttgen (Hrsg.), Schriftenreihe Information systems & services: Bd. 7. Web 2.0-Anwendungen zur Informationsgewinnung von Unternehmen: Nutzungsmöglichkeiten für Marktforschung, Innovationsmanagement und CRM (S. 267–326). Logos.

Buch (Sammelwerk)

  • Büttgen, M. (Hrsg.). (2009). Schriftenreihe Information systems & services: Bd. 7. Web 2.0-Anwendungen zur Informationsgewinnung von Unternehmen: Nutzungsmöglichkeiten für Marktforschung, Innovationsmanagement und CRM. Logos.

Zeitschriftenaufsatz (peer-reviewed)

  • Büttgen, M. (2009). Kundenintegration. Die Betriebswirtschaft: DBW, 69(4), 525–529.


2008

Beitrag

  • Büttgen, M. (2008). Erscheinungsformen der Kundenintegration und Ansätze eines Integrationsmanagements. In B. Stauss (Hrsg.), Aktuelle Forschungsfragen im Dienstleistungsmarketing: [Workshop Dienstleistungsmarketing 2008] (S. 105–132). Gabler.
  • Büttgen, M. (2008). Formen und Ansätze zur Kundenintegration. In U. Fueglistaller (Hrsg.), Dienstleistungskompetenz: Strategische Differenzierung durch konsequente Kundenorientierung (S. 239–267). Versus.
  • Büttgen, M. & Eggensperger, N. (2008). Kundenintegration in die Wertschöpfungsprozesse von Dienstleistungsanbietern im Broadcast-Bereich. In H. Nohr (Hrsg.), Schriftenreihe Information systems & services: Bd. 6. Kundenorientierung in der Broadcast-Industrie (S. 95–131). Logos-Verl.

Kongressbeitrag

  • Büttgen, M. (2008, 2. Oktober). Customer co-production in service delivery: antecedents of effective customer participation. 2008 Frontiers in Services Conference, Washington, USA.

Zeitschriftenaufsatz (peer-reviewed)

  • Büttgen, M. (2008). Der sozialisierte Kunde als Co-Produzent im Dienstleistungsbereich. Marketing review St. Gallen: die neue Thexis-Marketingfachzeitschrift für Theorie und Praxis, 25(6), 55–59.


2007

Buch (Monographie)

  • Büttgen, M. (2007). Kundenintegration in den Dienstleistungsprozess: Eine verhaltenswissenschaftliche Untersuchung (1. Aufl.). neue betriebswirtschaftliche forschung (nbf): v.357. DUV Deutscher Universitäts-Verlag. gbv.eblib.com/patron/FullRecord.aspx
  • Trefz, A. & Büttgen, M. (2007). Digitalisierung von Dienstleistungen: Umsetzung und Potenziale im Bankensektor. Schriftenreihe Information systems & services: Bd. 2. Logos-Verl.


2005

Beitrag

  • Büttgen, M. (2005). Kundenorientiertes Kostenmanagement bei beteiligungsintensiven Dienstleistungen. In M. Bruhn & B. Stauss (Hrsg.), Dienstleistungscontrolling: Forum Dienstleistungsmanagement (1. Aufl., S. 369–393). Betriebswirtschaftlicher Verlag Dr. Th. Gabler | GWV Fachverlage GmbH. doi.org/10.1007/978-3-8349-9105-8_17

Kongressbeitrag

  • Büttgen, M. (2005, 16. Juni). Co-production for mutual benefit: measurement and determinants of effective customer participation. Annual INFORMS Marketing Science Conference 2005, Atlanta, USA.

Zeitschriftenaufsatz (peer-reviewed)

  • Goebel, S., Stephan, A. & Büttgen, M. (2005). Das Beteiligungsverhalten unserer Kunden. FAKTUM Kundenzeitschrift der Firma Kieser Training (3), 2–8.


2004

Beitrag

  • Büttgen, M. (2004). Die Integrationsqualität von Dienstleistungskunden und ihre Auswirkungen für den Anbieter. In A. Meyer (Hrsg.), Gabler Edition Wissenschaft Focus Dienstleistungsmarketing. Dienstleistungsmarketing: Impulse für Forschung und Management (Workshop Dienstleistungsmarketing im November 2003) (1. Aufl., S. 141–167). Dt. Univ.-Verl.

Kongressbeitrag

  • Büttgen, M. (2004, 10. Juli). Customer participation and its effects on consumer service organizations analyzed from an institutional economics perspective. 11th International Conference on Recent Advances in Retailing and Consumer Services Science (EIRASS), Prague, Czech Republic.


2003

Beitrag

  • Büttgen, M. (2003). Integratives Affiliate Marketing: die Nutzung strategischer Partnerschaften durch Dienstleistungsunternehmen. In M. Bruhn & B. Stauss (Hrsg.), Dienstleistungsnetzwerke (S. 319–341). Gabler.
  • Büttgen, M. (2003). Integratives Affiliate Marketing: Die Nutzung strategischer Partnerschaften durch Dienstleistungsunternehmen. In M. Bruhn & B. Stauss (Hrsg.), Dienstleistungsnetzwerke: Dienstleistungsmanagement Jahrbuch 2003 (S. 319–341). Gabler Verlag.
  • Büttgen, M. (2003). Systematische Planung und Realisierung von Marketing- und Vertriebskooperationen im Internet. In M. Büttgen (Hrsg.), Online-Kooperationen: Erfolg im E-Business durch strategische Partnerschaften (1. Aufl., S. 197–221). Gabler.
  • Büttgen, M. & Lücke, F [Fridjof]. (2003). Erfolg im E-Commerce durch innovative Kooperationslösungen im Online-Vertrieb. In W. Dangelmaier (Hrsg.), ALB-HNI-Verlagsschriftenreihe Innovative Produktion und Logistik: Bd. 10. Innovationen im E-Business: Die 5. Paderborner Frühjahrstagung des Fraunhofer-Anwendungszentrums für Logistikorientierte Betriebswirtschaft wurde am 10. April 2003 ausgerichtet (1. Aufl., S. 89–98). Fraunhofer-ALB.

Buch (Sammelwerk)

  • Büttgen, M. (Hrsg.). (2003). Online-Kooperationen: Erfolg im E-Business durch strategische Partnerschaften (1. Aufl.). Gabler.
  • Dangelmaier, W. (Hrsg.). (2003). ALB-HNI-Verlagsschriftenreihe Innovative Produktion und Logistik: Bd. 10. Innovationen im E-Business: Die 5. Paderborner Frühjahrstagung des Fraunhofer-Anwendungszentrums für Logistikorientierte Betriebswirtschaft wurde am 10. April 2003 ausgerichtet (1. Aufl.). Fraunhofer-ALB.

Zeitschriftenaufsatz (peer-reviewed)

  • Büttgen, M. (2003). Recovery Management - systematische Kundenrückgewinnung und Abwanderungsprävention zur Sicherung des Unternehmenserfolges. Die Betriebswirtschaft: DBW, 63(1), 60–76.


2002

Beitrag

  • Büttgen, M. (2002). Mass Customization im Dienstleistungsbereich — Theoretische Fundierung und praktische Umsetzung eines Konzepts zur Erlangung hybrider Wettbewerbsvorteile. In H. Mühlbacher (Hrsg.), Gabler-Edition Wissenschaft Focus Dienstleistungsmarketing. Neue Entwicklungen im Dienstleistungsmarketing: Vorträge des 8. Dienstleistungsmarketing-Workshops, der im Februar 2001 an der Universität Innsbruck veranstaltet wurde (1. Aufl., S. 257–285). Dt. Univ.-Verl.

Zeitschriftenaufsatz (peer-reviewed)

  • Lücke, F. & Büttgen, M. (2002). Das Netz vernetzt sich - Strategische Kooperationen im Internet. Fachzeitschrift für Information Management & Consulting (17 (4), 11–17.
  • Büttgen, M. (2002). Affiliate Marketing. Die Betriebswirtschaft: DBW, 62(5), 566–571.


2001

Beitrag

  • Büttgen, M. (2001). Kundengerechte Gestaltung von Dienstleistungsprozessen. In M. Bruhn & B. Stauss (Hrsg.), Wissenschaft & Praxis. Dienstleistungsmanagement: Jahrbuch 2001 (S. 143–166). Gabler.

Arbeitspapier

  • Büttgen, M. & Stachel, K. (2001). Entwicklung eines Beurteilungsinstruments für gewerbliche Internet-Auftritte. Arbeitspapier des Seminars für Allgemeine Betriebswirtschaftlehre, Marktforschung und Marketing. Köln. Seminars für Allgemeine Betriebswirtschaftlehre, Marktforschung und Marketing, Köln.

Zeitschriftenaufsatz (peer-reviewed)

  • Büttgen, M. (2001). Recovery Management. Die Betriebswirtschaft: DBW, 61(3), 397–401.
  • Büttgen, M. & Lücke, F. (2001). Integratives Affiliate Marketing: Gemeinsam den Internet-User zum Kauf verführen. io Management, 70(9), 33–40.


2000

Beitrag

  • Büttgen, M. (2000). Database-Marketing als Grundlage für Learning Relationships im Dienstleistungsbereich. In M. Bruhn & B. Stauss (Hrsg.), Dienstleistungsmanagement Jahrbuch 2000: Kundenbeziehungen im Dienstleistungsbereich (S. 329–354). Gabler Verlag.

Buch (Monographie)

Zeitschriftenaufsatz (peer-reviewed)

  • Büttgen, M. (2000). Einsatz von mass customization zur Erlangung hybrider Wettbewerbsvorteile im Tourismusbereich. Tourismus-Journal: Zeitschrift für tourismuswissenschaftliche Forschung und Praxis, 4(1), 27–49.

 

1999

Zeitschriftenaufsatz (peer-reviewed)

  • Faix, A. & Büttgen, M. (1999). Neue Entwicklungen im Marketing, in: Das Wirtschaftsstudium, Vol. 28, pp 496-500. Das Wirtschaftsstudium (28), 496–500.

 

1997

Arbeitspapier

  • Büttgen, M. (1997). Mass-Customization von Dienstleistungen. Arbeitspapier des Instituts für Markt- und Distributionsforschung der Universität zu Köln. Köln. Arbeitspapier des Instituts für Markt- und Distributionsforschung der Universität zu Köln.

Zeitschriftenaufsatz (peer-reviewed)

  • Auerbach, S., Bednarczuk, P. & Büttgen, M. (1997). Recovery Management: Ausnahmesituationen beherrschen. Absatzwirtschaft, Zeitschrift für Marketing, 40(12), 78–85.

 

1996

Beitrag

  • Büttgen, M. (1996). Positionierungsstrategien für eine Haarpflegemarke. In E. Dichtl & W. Eggers (Hrsg.), Markterfolg mit Marken (S. 51–72). Beck.

Zeitschriftenaufsatz (peer-reviewed)

  • Büttgen, M. (1996). Yield Management. Die Betriebswirtschaft: DBW, 56, 260–263.
  • Büttgen, M., Kepper, G. & Köhler, R. (1996). Poly Kur: Positionierungsstrategien für eine Haarpflegemarke. Markenartikel: das Magazin für Markenführung, 58, 405–413.

 

1995

Beitrag

  • Büttgen, M., Kepper, G., Köhler, R. (1995). Poly Kur. Positionierungsstrategien für eine Haarpflegemarke. In Dichtl, E., Eggers, W. (Hrsg.), Markterfolg mit Marken (S. 51–72).